Välkommen vecka 25

 



Barnet:
De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Kroppen:
Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst.

Egna tankar: Kroppen börjar bli tung nu och ryggen är inte snäll mot mig just nu. :( Värker och ömmar hela tiden, försöker vila så mycket jag kan. Tänka på hur jag sitter och står är i fokus nu då jag nästan hur ryggen viker sig direkt. Och det är liksom +10 veckor kvar, haha! Annars är tröttheten ett faktum fortfarande, sover dock bättre om nätterna (än så länge) men iaf inte utvilad känns det som. Bebis sparkar på för glatta livet, känner både dag som kväll. Även mycket under dagen. Börjar känna lätt halsbränna och vet inte om jag ska tro på "myterna" om mycket hår på bebis då? :P Så spännande att ser hur han är och ser ut när han kommer! *längtar*♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback