Välkommen vecka 21


Bebis:
Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Kroppen:
Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Egna tankar: Jag har mått relativt bra tycker jag, med några dagar till och från med huvudvärk och en rejäl förkyldning med hosta och nästäppa. Som nu äntligen är på väg att släppa känner jag. Jag känner bebis mer eller mindre varje dag, speciellt på kvällen när jag ska sova. :P Foglossningen är ett problem som börjat komma känner jag, speciellt när jag vilat/legat ett par dagar och sen ska röra mig. Däremot känner jag att kroppen blir tyngre och tyngre, speciellt när jag ska böja mig ner för att sätta på mig strumpor eller skor, usch. :P




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback