Välkommen vecka 22

 

Barnet: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Egna tankar: Magen börjar verkligen komma nu, vilket både känns och syns nu. ♥ Min navel håller även på att försvinna, haha. Kommer att försöka ha min piercing i så länge som möjligt, då jag inte vill att den ska växa igen. :P Min hud känns överlag väldigt torr, får smörja in mig varje morgon innan jobbet och magen smörjer jag eller Johan in när det börjar strama rejält, som typ igårkväll. :) Johan kände även bebis sparka för första gången igår. ♥ ♥ :) Jag känner bebis däremot mer eller mindre varje dag redan, speciellt på kvällarna precis när jag lagt mig i sängen. Och även om jag sitter lite böjt som t.ex på jobbet. :P Kan vakna vissa nätter minst ett par gånger, men oftast känner jag mig utvilad än så länge vilket jag är glad över. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback