Välkommen vecka 27 - Nyårsafton 2015/2016 (igår)


Bebis: Musklerna på armar och ben blir starkare. Ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont. Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Kroppen:
Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen. Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Egna tankar: Magen växer med rekortfart tycker jag, spänner hela tiden. Bebisens sparkar blir starkare och starkare. Johan både känner och ser sparkarna från bebis och det är en underbar känsla. <3 Även min mamma och syster har fått känna på bebis sparkar. :) <3 Har lärt mig hans mönster nu, kvällarna är han som aktivast och morgonen. Men jag känner honom på jobbet också, då måste jag stanna upp och njuta mitt i arbetet, haha. :D Ryggen känns lite bättre efter att jag börjat använda stödbältet, speciellt efter en dag på jobbet. Njuter annars varje sekund av graviditetet just nu. Blir lättare anfådd nu också, speciellt när jag ätit, haha. Sömnen varierar, än så länge får jag någelunda okej sömn. Men vissa nätter vaknar jag och somnar inte om fören efter 2-3 timmar. Men den senaste veckan har jag fått sova hela nätterna. Gäller att passa på antar jag. :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback