Välkommen vecka 39

 
Bebis: Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över. Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.

Kroppen
: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Egna tankar: Eftersom bebis bara tjockar på sig nu, hehe, får han mer än gärna komma ut. Fler i April-gruppen på FB har fått sina små bebisar nu och några är på gång. Så man blir ju lätt avis på de tjejerna. :) :) Men antingen så får han komma nu eller stanna till efter den 4e så vi hinner hämta ut nycklarna och fixa det sista med nya huset. :) Kroppen blir tyngre och tyngre, men känns som om jag sover bättre nu iaf. :) Trots att jag vaknar fler ggr om nätterna bara för att vända mig om i sängen, så känner jag mig ändå utvilad på morgonen. Och det spelar ingen roll när jag somnar för jag vaknar alltid runt 8-9 tiden, segt när man inte har någonting att göra om dagarna men ändå skönt att inte ha något måsten än så länge. Så kroppen förbereder sig bra där tycker jag. :P
 
Vad tror ni läsare, när kommer bebis att titta ut? :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback