Min Förlossningsberättelse

Min förlossningsberättelse från den 21 april 2016.

Allt började med att jag den 21 april kl.7:30 ringde in till Karolinska Sjukhuset i Solna för att få en tid för igångsättning efter som vi var inne på bf+15 och Milo vägrade ge sig till känna för att vilja komma ut.
 
Fick prata med en barnmorska som berättade att enligt min journal så stod det skulle jag föda på Akademiska Sjukhuset i Uppsala, så hon var fundersam men jag förklarade då att det var ifall förlossningen kom igång av sig själv (eftersom vi flyttade i samma veva som det beräkande datumet och då är det närmare till Uppsala). Men i vilket fall som helst så löste hon det och vi fick en tid kl.14 då vi var välkommna in till sjukhuset. Timmarna fram till vi skulle åka in var väldigt långa, minns att jag tittade på klockan var 30e minut, haha. Vi städade lite och plockade i huset, gav katterna mat och berättade för svågern var extra nyckeln var då han skulle komma över och mata dem de dagar vi låg inne. Åt lunch vid halv12 och sen vid halv1 packade vi det sista och åkte hemifrån.
 
Väl inne vid sjukhuset hade vi svårt att hitta parkerinsplats och jag kände hur klockan bara tickade på, men till slut hittade vi en och därefter blev det en rask promenad till förlossningen (blev en liten bit att gå från parkeringen). När vi kommer in till receptionen är det ingen där och vi får sätta oss och vänta en stund. Kl.14:15 få vi följa med en barnmorska till ett undersökningsrum där jag får väga mig innan jag lägger mig på sängen och hon tar blodtrycket och kopplar upp ctg som mäter bebisens hjärtslag. Ligger med ctg i ca.40 min.
 
Kl.15:15 kommer en barnmorska in och sätter en intravenös i armen på mig och förklarar lite om vad som kommer hända framöver. Läkaren kommer in till oss vid 15:30 och jag blir då undersökt. Han konstaterar att livermodertappen är mogen och gör en hinnsvepning, han berömer mig även hur avslappnad jag var (vilket jag kom att få höra ett antal ggr under förlossningens lopp utav alla barnmorskor). Läkaren berättar hur läget ser ut och säger att vi ska snart ska få ett förlossningsrum. Kl.15:55 kommer nästa barnmorska och frågar vad läkaren sa (där vart jag lite fundersam och tänkte det borde väl hon veta men antar kanske att det var en liten koll för att se hur mycket vi lyssnat?). I vilket fall som helst så får vi följa med henne till ett annat rum och där kom vi att spendera resterande timmar. Jag får byta om och sätta på mig sådana där snygga nättrosor. ;) Ctg kopplas på igen för att hålla koll på bebisen hjärtslag och även hur mina sammandragningar/värkar kommer och går.
 
Kl.16:06 tas hinnorna och jag känner hur vattnet bara forsar ut. Lite obehaglig känsla av att det bara rinner utan att man inte kan göra något. Här efter händer inte så jättemycket och vid 17:45 kopplas värkstimulerande dropp på för att få igång värkarna, fick börja mde 20ml i timmen för att se hur det utvecklas. Jag känner hur värkarna börjar komma lite svagt och andas än så länge lätt genom dem, får mycket beröm hur avslappnad och lugnt jag tar värkarna. Kl.19:40 undersöks jag igen och är nu öppen 4 cm och tappen är utlånad. Och i samma veva ökas det värkstimulerande droppet till 40 ml i timmen.
 
Efter detta sviker mitt minne mig, dels för att värkarna börjar komma igång och jag inte hinner skriva ner vad som händer. Minns iaf att barnmorskorna byts av för nästa gäng att börjar jobba någon gång under kvällen, minns också att jag hör allt de säger och svarar på tilltal någorlunda men blundar hela tiden vilket måste ha sett roligt ut.
 
Timmarna går och värkarna kommer och går och vissa börjar göra riktigt ont men tyckte att lustgasen hjälpte mycket, handlade bara om att tajma värkarna rätt så effekten blev maximal. Vid 1-tiden på fredagnatten börjar jag få ett enormt tryck neråt och konstaterar ganska fort att det är krystvärkarna. Dessa kämpar jag mig genom med lustgasen och alla möjliga förlossningsställningar man kan tänka sig men vid 6-tiden så har jag ingen ork kvar och inget mer har hänt än att jag är öppen helt. Det konstateras att katenen till livmodern inte vill ge med sig och att bebisen ligger snett med huvudet, han har alltså inte roterar ner helt.
 
Kl.7 börjas det pratas om att försöka dra ut bebis med hjälp av sugklocka, det eftersom jag som sagt inte har någon ork kvar. Tiden går och vid 8-tiden bestämdes det att jag skulle få eda. ÅH gud så skönt det var när den satt, kände ingenting och blev nästan utvilad. Försökte krysta bort kanten av livmodern igen med hjälp av barnmorskan eftersom jag nu med edan inte känner värkarna men det utan resultat fortfarande.
 
Bebis upptäcktes ha bajsat i vattnet men hjärtljuden låg på bra nivå så han trivdes och mådde bra i magen ändå. De tog blodprov på bebisens huvud och visade sig att han hade högt laktat värde (mjölksyra som de förklarade) vilket indikerar om barnet är stressat eller ej och då blev det ett solklart beslut om att göra akut kejsarsnitt. Jag förberedes och Johan väcktes vid halv10 som sovit ca.1,5 timme. Rullades till operationssalen och där var det snabba ryck. Fick mer eda och annan bedövning, kände hur de bökade runt i magen på mig och sen helt plötsligt ett enormt tryck som släppte typ. Ena läkaren berättade att han nu var ute. :)

Jag minns att jag låg där och undrade varför han inte skriker och de springer iväg med honom och Johan som suttit brevid mig hela tiden följer med dem medans de syr ihop mig. Eftersom han hade bajsat i vattnet var de tvugna att suga rent hans löftrör m.m. Efter en stund, som kändes som en evighet, kommer Johan in med Milo och lägger honom på mitt bröst och han gnyr lite lätt. ♥ 5 minuter går och Johan tar med sig Milo och får komma till vårt rum på BB medans jag blir ihopsydd och rullas in på uppvaket där jag får ligga i ca.2 timmar tills bedövningen släppt, jag kände ju inte mina ben överhuvudtaget vilket var skitläskigt! Under tiden på uppvaket kommer Johan tillbaka med Milo och han får ta tutten en liten stund innan de går tillbaka. Vid ungefär 16-tiden så rullas jag upp på BB och får njuta av vår lilla underbara son! ♥
 
Milo är född 22a april 2016 ♥
Tid: 10:05.
Vikt: 4125g
Längd: 54 cm.
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback